Welkom terug allemaal, na een heerlijke vakantie vol zon. Afgelopen week is iedereen in het basisonderwijs weer begonnen voor de groep. Alle leerkrachten die ik afgelopen week gesproken heb, hadden een lach op hun gezicht die er niet af te poetsen was.
Iedereen is zo blij om weer te doen waar hij goed in is: vóór de klas staan. Gelukkig wordt dat gevoel nu nog eens extra bekrachtigd door de verhalen van de leerlingen zelf; “ik vond het zo saai thuis” en “ik ben zo blij nu weer op school te mogen zijn”. Leerkrachten krijgen hierdoor indirect weer enorme waardering voor het werk dat ze al die weken voor hun groep staan te doen. Een echte complimenten-waterval die maakt dat ze met nog meer plezier voor de groep staan. Een zogenoemde opwaartse positieve spiraal.
Afgelopen Corona-weken (en nu nog steeds trouwens) hebben jullie het onderwijs op een andere manier vorm gegeven. Misschien was het niet de manier waarop je het blijst werd van je baan, maar helemaal ellendig is het ook niet geweest. In tegendeel…
Ik hoor veel leerkrachten vertellen dat ze elementen uit de Corona-tijd met “Onderwijs op Afstand” juist helpend vonden voor het onderwijs of de relatie met de leerling. Elementen die ze willen blijven toepassen, zijn bijvoorbeeld:
– Het online werken in methodes
– Inzicht in de thuissituatie
– Meer individuele aandacht, waardoor sommige leerlingen juist grotere stappen in hun ontwikkeling hebben gemaakt
– Meer samenwerking met ouders
– Iedereen die in zijn eigen ritme en tempo de lesstof kon maken.
– Kritisch nadenken over de lesstof die je aanbiedt; wat is nodig om ze te leren wat ik wil dat ze leren
Wat was voor jou écht een meerwaarde uit het “Onderwijs op Afstand”?
Hoe wil je dat gaan ombouwen en gebruiken voor je onderwijs de komende tijd?
Ik ben heel benieuwd.
Laat een reactie achter, want samen komen we verder!
Inspireer elkaar…
p.s. Vind je het lastig om de transfer te maken tussen “Onderwijs op Afstand” naar “Terug naar School”, dan denk ik graag met je mee. Stuur me een berichtje, dan gaan we snel samen aan de slag.