Vorige week heb je een week lang gekeken naar wat jij doet om de relatie met een leerling te versterken. “Wat doe je om de ander het gevoel te geven dat je hem of haar écht ziet”. Dit heeft tot mooie inzichten geleid…
We weten dat jouw relatie met de leerlingen van alle factoren op school de belangrijkste en meest bepalende factor is. De relatie leerling-leerkracht is voor 67% bepalend voor het leren en groeien van een leerling. En jij bent als volwassene, als leerkracht, verantwoordelijk voor deze relatie. Whatever happens…
Er is een aantal elementen, die deze relatie voeden.
Eén van die elementen is Volgen:
– Ben jij te volgen voor de leerling(en)?
– Volg jij de leerling(en)?
Een leerling moet namelijk ruis-loos in de klas kunnen zitten. Er moet geen energie verloren gaan aan “huh, wat wil de juf nu precies van mij?” of “Waarom is de meester nu ineens boos op de groep?” of “Tjeetje, ik doe toch wat ze vraagt!!!”.
Zodra er ruis is, moet de leerling moeite doen om jóú te volgen, omdat jij hem niet ziet. Dit leidt tot gedoe en ruis. Dit gaat dan dus ten koste van de relatie en van het leren.
Beter volgen en volgbaar zijn voor je leerling(en) doe je door het spelen van één-tweetjes voor de klas:
één-tje: spreken in mega concreet gewenst gedrag (“We gaan nu de instructie doen en ik wil dat iedereen met lege handen aan zijn tafel zit”).
twee-tje: bekrachtigen van dit gewenste gedrag (“Yes, dit groepje zit al helemaal klaar om te starten”)
Bij het één-tweetje geldt: Hoe concreter hoe beter én hoe vlotter de bekrachtiging genoemd wordt, hoe sterker het effect.
Ga deze week eens gericht met dit één-tweetje aan de slag!
Maak het klein en simpel. Focus eerst eens op het ééntje en een andere keer op het tweetje. Op een ander moment kijk je eens of je een één-tweetje kunt maken.
Deel je successen en inspireer elkaar!
Word onvergetelijk…
Mooie week,
Jorien
p.s. Wil je gerichter leren kijken naar jouw één-tweetjes, dan kunnen we natuurlijk samen aan de slag om hier een topspeler in te worden.