Over chaos in een ruimte

Een opgeruimd huis, een opgeruimd hoofd.

Je leest het goed 🙂

Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd…

Alsdus oma Jorien.

Sjonge Jonge..

Waarom nou zo’n oubollige uitspraak als binnenkomer?

Nou, omdat deze oude-oma-spreuk simpelweg nu eenmaal echt waar is.

En nee, ik ben geen nieuwe Marie Kondo. Wees maar niet bang.

Let maar eens op wat er met je gebeurt als je in ruimte komt en tegen een muur aanloopt van spullen, uitpuilende kasten, stapel papieren, fruitschalen vol vanalles en legio lege kopjes koffie op tafel.

Nou??

Inderdaad… Je bent even uit het veld geslagen en kunt niet direct je weg vinden. Je brein moet zijn best doen om overzicht te creëeren in deze chaos.

Wanneer dit gebeurt als je een kopje koffie bij je oma gaat drinken, is dat niet zo’n groot probleem. Maar wat als dit jouw nieuwe werkplek is? Of wat als dit je klaslokaal is?

Als je brein in de klas of op je werk constant zijn best moet doen om in de chaos zijn weg te vinden, dan ben je heel veel energie kwijt, voordat je überhaupt aan je kerntaak toe komt: gefocust werken of leren.

Dit kan anders!

Als je voor de groep staat, moet er zo min mogelijk ruis zijn. Hoe minder ruis, hoe beter de groep zich kan richten op het primaire proces: ontwikkelen en leren.

Als er wel ruis is, kost het ze meer moeite om zich op dit primaire proces te richten en krijg je meer onrust en gedoe in je groep

ZONDE! Het is namelijk zo eenvoudig om op bepaalde aspecten de ruis zoveel mogelijk te reduceren.

Een van die aspecten waarop je makkelijk punten scoort om ruis te verminderen, is de inrichting van je lokaal. Begrijp me niet verkeerd: het moet geen steriele operatiekamer worden. Nee… integendeel… misschien is een huiselijke sfeer met kleur en planten wel een betere instreek om naar te streven. Maar je moet er wel over nagedacht hebben. Wat doe je met de inrichting van je lokaal en wat is je beoogde doel ermee?

Alles moet een doel hebben…

Hebben de dingen een vaste plek?

Zijn er handige looproutes in je klas?

Kun je overal makkelijk naartoe kijken?

Zijn de spullen in het lokaal ondersteunend aan het leren of aan een sfeer van veiligheid en vertrouwen?

Wat hangt er aan de muren? Waartoe dient hetgeen wat er opgehangen is?

Is het lokaal verzorgd en opgeruimd?

Als deze randvoorwaarden staan, kun je ook de groep medeverantwoordelijk maken voor het onderhouden ervan. Jullie zijn met elkaar verantwoordelijk voor het lokaal!

Hiermee neem je dus ruis weg en stimuleer je de autonomie en competentie van je leerlingen!

Effect: jij kunt je energie besteden aan de dingen die er toe doen! Oftewel, je relatie met de leerlingen en hun ontwikkeling stimuleren.

Afgelopen weken mocht ik dus in een aantal van dit soort lokalen zijn, waar er na is gedacht over de inrichting. Lokalen waar bewust is stilgestaan bij de waarde van een goede inrichting. En dat maakt mij blij… daar zijn leraar en leerling bezig met waar ze mee bezig willen zijn!

Mooie week,

Jorien

Gratis test: Weer tijd voor je leerlingen

Coaching om de leraar te worden die je wilt zijn.

In het kader van mijn dienstverlening verwerk ik persoonsgegevens. In de privacyverklaring informeer ik je over hoe ik met persoonsgegevens omga.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Jorien Termond

Van origine is zij afgestudeerd Onderwijs- en Ontwikkelingspsycholoog en heeft daarna (jaja, in de omgekeerde volgorde) in de avonduren haar PABO-diploma behaald. In de ruim 10 jaar dat zij voor een onderwijsbegeleidingsdienst heeft gewerkt in de regio Den Haag, heeft zij een specialisme in gedrag, communicatie en groepsprocessen opgebouwd. Toen was het tijd voor het opstarten van haar eigen bedrijf Samen met Jorien. Als Krachtgericht Beeldcoach begeleidt zij nu leerkrachten, intern begeleiders en onderwijsteams in hun groei naar een betere versie van zichzelf.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
0 Shares
Share
Share
Tweet