wij zijn ook een groep

Wij zijn ook een groep

Goedemorgen Trouwe Lezer,

“Jeetje, wat is er hoop onrust in ons team!! Zijn we dan wel goed bezig als we dat nu net al na de vakantie voelen?”

Het is een uitspraak die ik afgelopen 2 weken regelmatig heb gehoord op mijn scholen. Een uitspraak die de nodige gevoelens van twijfel met zich meeneemt. Twijfels die voor het meerendeel overbodig zijn.

Huh?? Overbodig??

Ja, inderdaad, je leest het goed. Overbodig!

Korte toelichting dan maar!

Na de zomervakantie weet je dat je de eerste periode van het schooljaar bezig bent de groepsvorming in je klas; de gouden weken. In deze weken doorloop je de verschillende fases: forming-stroming-norming-performing. Dit heeft tijd en aandacht nodig om goed uit te kristalliseren. Een sensitieve leerkracht staat hier bewust bij stil en zet bepaalde activiteiten in om deze fases succesvol te doorlopen met zijn groep. Met als doel om voor de herfstvakantie een veilig en positief pedagogisch leerklimaat in de groep te hebben.

Tot dusver gesneden koek!

Maar… niet alleen in je eigen klas vindt er groepsvorming plaats. Ook in je eigen team!

Er zijn elk schooljaar wel verschuivingen in een team. Zeker nu de vraag naar leerkrachten heel groot is in Nederland, zijn er ontzettend veel veranderingen binnen teams. Leerkrachten veranderen nu makkelijker van school, omdat ze het nu voor het kiezen hebben. Ze kunnen nu eindelijk op de plek gaan werken waar ze altijd al wilde werken. Maar ook worden er veel inval-krachten of tijdelijke beroepskrachten ingevlogen om alle “gaten in school” te dichten.

Oftewel, dit heeft nogal een impact op een team. En dan druk ik me nog voorzichtig uit.

Groepsvorming vindt namelijk net zo hard plaats binnen je team, als in je klas. Maar dat wordt alleen wel vaak over het hoofd gezien. Bij elke verandering in het team moet je je namelijk bewust zijn dat er weer nieuwe groepsvorming plaatsvindt. De cyclus begint weer van voor af aan. Met als groot ankerpunt: de eerste weken na de zomervakantie. De gouden weken voor je team…

Wil je een veilig en positief schoolklimaat, dan is het belangrijk dat je als schoolleider én als teamlid bewust stilstaat bij dit proces. Bewust activiteiten inzetten voor de groepsvorming zal helpen om jullie later in het schooljaar te laten draaien als geoliede machine.

Wat doen jullie in je team om de groepsvorming in de eerste weken succesvol te laten verlopen?

En weet je stiekem nog wel meer plekken waar je wat meer aandacht kunt hebben voor de fases van groepsvorming (de tennisclub, je elftal, je vriendinnengroep…)

Ik ben heel benieuwd.

Laat je van je horen?

Jorien

Gratis test: Weer tijd voor je leerlingen

Coaching om de leraar te worden die je wilt zijn.

In het kader van mijn dienstverlening verwerk ik persoonsgegevens. In de privacyverklaring informeer ik je over hoe ik met persoonsgegevens omga.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Jorien Termond

Van origine is zij afgestudeerd Onderwijs- en Ontwikkelingspsycholoog en heeft daarna (jaja, in de omgekeerde volgorde) in de avonduren haar PABO-diploma behaald. In de ruim 10 jaar dat zij voor een onderwijsbegeleidingsdienst heeft gewerkt in de regio Den Haag, heeft zij een specialisme in gedrag, communicatie en groepsprocessen opgebouwd. Toen was het tijd voor het opstarten van haar eigen bedrijf Samen met Jorien. Als Krachtgericht Beeldcoach begeleidt zij nu leerkrachten, intern begeleiders en onderwijsteams in hun groei naar een betere versie van zichzelf.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top
0 Shares
Share
Share
Tweet